Lekce 5 - První hra

GM - Základy


Dnes si zkusíme vytvořit vaši první, velmi jednoduchou hru. Tento článek počítá s tím že pracujete v simple (jednoduchém) modu pokud však máte zaplý pokročilý mod tak se nic neděje ale může se stát že se v něčem nebudete shodovat s návodem. Jako první krok je třeba ujasnit si co vlastně chceme udělat a někam si to zapsat. Tohle vždy dělejte jako první, při složitějších projektech vám to usnadní mnoho práce. Vaše první hra bude velmi jednoduchá: půjde o miček který se bude odrážet od zdí které budou rozestavěné po obvodu místnosti a hráč na něj bude muset kliknout, pokaždé když se mu to povede dostane bod a ozve se zvuk. Pro ukázku můžete také přejít na videotutoriál.



Budeme potřebovat dva odlišné objekty: míček a zeď. Tyto dva objekty musí nějak vypadat, takže se nám budou hodit dva odlišné obrázky: jeden pro objekt zeď a jeden pro objekt míček. Bylo by vhodné do toho zapojit nějaký zvuk který uslyšíme když hráč klikne na míček. Pokud obrázky a zvuk nemáte můžete si je stáhnout z těchto odkazů: zeď, míček, zvuk.

Hra se bude odehrávat v jedné místnosti. Pojďme vložit obrázek pro objekt zeď. Z Add menu vyberte Add Sprite (můžete také použít vhodné tlačítko (červený pac man) na liště s nastroji). Otevře se vám okno. Do pole Name napište zed. Klikněte na Load Sprite a vyberte vhodný obrázek. To je vše klikněte na Ok.

pridani_obrazku_zdi

Podobným způsobem vytvořte i obrázek pro míček(kuličku), rozdíl bude jen v tom že při výběru obrázku zaškrtnete políčko Remove Background. Zaškrtnutím tohoto políčka se zprůhlední pozadí obrázku. Vezme se barva levého spodního pixelu a tato barva bude na celém obrázku průhledná. V našem případě se zprůhlední bílá barva.

pridani_obrazku
Při přidávání obrázku taky ještě klikneme na tlačítko Center tím zajistíme to že se pozice obrázku nebude brát od levého horního rohu obrázku ale od jeho středu.
center

 V dalším kroku přidáme zvuk. V Add menu zvolte položku Add Sound. Otevře se okno. Pojmenujte zvuk a zvolte Load Sound. Vyberte nějaký zvuk kliknutím na přehrát (zelená šipka) zvuk přehrajete. Pokud se vám nebude líbit zvolte jiný, v opačném případě klikněte na Ok.

zvuk

V tomto kroku si vytvoříme dva objekty. Pojďme na to. První si vytvoříme zeď. Znova z Add menu vyberte Add Object. Okno které se vám otevře vypadá trochu složitější než předchozí ale o nic složitého nejde. Vlevo vidíme nějaké celkové informace o objektu. Dejte objektu vhodné jméno (zed) a z rozevíracího menu vyberte obrázek zdi. Protože zeď je pevná (solid) zaškrtněte políčko solid. To je pro tento moment vše. Klikněte na Ok.

objekt

Nyní vytvořte další objekt a pojmenujte ho mic. Přiřaďte k němu obrázek miče. Políčko solid nebudeme zaškrtávat. Pro mic potřebujeme definovat určité chováni. V prostředním menu uvidíte prázdný list eventů (událostí). A pod tímto listem se nachází tlačítko Add Event (přidat událost). Klikněte na něj a uvidíte všechny eventy (události). Zvolte Create event (akce které vložíte do tohoto eventu se vykonají při vytvoření objektu(žárovka)). Nyní jsme přidali event do event listu.

event

Vpravo můžete vidět akce které jsou seřazené v záložkách. Ze záložky move vyberte ikonku s osmi červenými šipkami (nahoře vlevo) a přetáhněte jí do seznamu akcí uprostřed. Po přetáhnutí se nám zobrazí další okno s několika šipkama kterýma určujem jakým směrem se objekt začne pohybovat po vytvoření. Zaklikněte všech 8 šipek tím nastavíte že se objekt začne pohybovat v náhodném směru. Rychlost pohybu (speed) nastavte na 8. Klikněte na Ok.

move
Nyní jsme vytvořili míček který se nám bude po vytvoření pohybovat náhodným směrem. Teď potřebujeme nastavit to co se stane když se miček potká se zdí takže zase klikneme na Add Event a na Collision vyberem objekt zed.
collision

My chceme aby se nám miček od zdi odrážel tak v záložce move (pohyb) vybereme ikonku pro odraz.a klikneme na Ok.

bounce

Nakonec potřebujeme přidat co se stane když hráč klikne na míč. Vložte vhodný event a z pop-up menu vyberte Left Pressed

left_pressed

do tohoto eventu budeme potřebovat vložit 3akce (zvýšení score, přehraní zvuku, a přesunutí míčku na náhodnou pozici) jako první vložíme skore ze záložky no nečekaně score. Do pole napíšeme 1 a žaškrtneme Relative to znamená že se po kliknutí na objekt přidá hodnota 1 k aktuálnímu skore.

score

Dále je třeba aby se přehrál zvuk vložíme ze záložky main1 ikonku zvuku z pop-up menu vybereme náš zvuk a klikneme na Ok.

sound

Teď ještě skok na náhodnou pozici. ten najdeme v záložce move  a klikněte na Ok.

jump
Naše objekty jsou nyní připraveny. Co zbývá je vytvořit místnost. Přidejte novou místnost z Add menu (Add room). V otevřeném místě napravo můžete vidět prázdnout místnost. V levo můžete vidět různé záložky, jednu pro nastavení pozadí (background), další pro globalní nastavení místnosti jako je šířka(width) a výška(height) místnosti a jednu záložku kde jsou objekty (object). Na okraji můžete z pop-up menu vybrat objekt. Kliknutím do místnosti ho tam vložíte. Kliknutím pravým tlačítkem myši na objekt v místnosti ho z místnosti odstraníte. Pomocí objektu zeď vytvořte hezké hranice po okraji místnosti. Pokud se vám bude zeď při vkládání sama ničit tím že přes ní dáte jinou zeď, odškrtněte Delete underlying tak jako to vidíte na obrázku. Nakonec vložte jeden objekt mic do místnosti. Naše hra je připravená.
room
Nyní je čas na testování vaší hry. Klikněte na Run (zelený trojuhelník na baru tlačítek na horním okraji okna GM) nebo zmáčkněte F5 a sledujte co se stane. Pokud jste neudělali žádnou chybu míček se začne pohybovat v prostoru mezi zdma. Zkuste kliknout myší na míček a sledujte co se stane. Hru ukončíte stisknutím klávesy <Esc>. Nyní můžete dělat další změny.
final

 

Gratulujeme právě jste vytvořili vaší první jednoduchou hru. A jak by to mělo vypadat si můžete:

stáhnout z tohoto odkazu pro GM 6.1  nebo z alternativního mirroru stáhnout první hra pro GM 6.1

stáhnout z tohoto odkazu pro GM 7.a 8 nebo z alternativního mirroru stáhnout první hra pro GM 7 a 8

(Obrázky v ukázkové hře se liší od obrázků v tomto návodu). Ale nyní je čas naučit se něco více o Game Makeru. Přejít na další lekci.

Napsal uživatel wix